Kiełki są to rośliny we wczesnej fazie wzrostu. Pozyskiwane są z nasion warzyw i zbóż, a do celów spożywczych wykorzystuje się głównie fasolę mung, rzodkiewki, brokuły, ciecierzycę, groch, kukurydzę, lucernę, pora, pszenicę, słonecznik, soczewicę czy soję. Zaleca się je ze względu na fenomenalne wartości odżywcze.

foto4

Nasiona zawierają wszystkie niezbędne składniki odżywcze, żeby roślina mogła najpierw wykiełkować, a potem urosnąć. W związku z czym, kiełki zawierają dużo wyższe stężenie witamin i składników mineralnych niż dojrzała roślina, m.in. witamin C, E, K, PP, luteiny, beta-karotenu, wapnia, żelaza, magnezu czy potasu. Białka, tłuszcze, w tym omega-3 i węglowodany podczas kiełkowania są rozkładane na związki proste, dlatego są łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. Kiełki zwierają ponadto enzymy, które rozkładają wielkocząsteczkowe substancje niezbędne w wyrastaniu, a zjedzone, również wspierają trawienie jedzenia zjedzonego razem z nimi. Wartości odżywcze kiełków różnią się nieznacznie między sobą w zależności od tego, z nasion jakiej rośliny powstały.

Regularne spożywanie kiełków może uzupełniać niedobory pokarmowe, wspiera układ odpornościowy oraz opóźnia procesy starzenia się przez wysoką zawartość antyoksydantów.