Zbyt niska ilość żelaza występuje u około 30% ludzi. Wraz z niedoborem witaminy D i magnezu, jednym z najczęstszych. Zwykle w takich sytuacjach, zwiększana jest ilość mięsa w diecie. Jednak można też uzupełnić ten składnik mineralny ze źródeł roślinnych.

Fotolia_21410577_Subscription_Monthly_XXL-300x300

Żelazo jest składnikiem czerwonych krwinek, który umożliwia transport tlenu. W przypadku jego niedoboru, narządy mogą być gorzej ukrwione, a objawia się to szybszą męczliwością, słabszą kondycją, zmęczeniem, sennością, gorszym ukrwieniem skóry, co może się wiązać z jej przesuszeniem czy wypadaniem włosów, ale również słabszą koncentracją, a co za tym idzie niższą efektywnością pracy. Również może objawiać się szybszym biciem serca, a nawet zawrotami głowy.

Zwiększenie stężenia żelaza we krwi można uzyskać poprzez zwiększenie jedzenia produktów zawierających dużą jego ilość. Oprócz czerwonego mięsa i wątróbki, warto jest wybierać rośliny strączkowe i zielone liściaste, np. soczewicę, fasolę, ciecierzycę, szpinak, botwinę, jarmuż, soję, rukolę, a także rodzynki, morele, kasze, śliwki czy pestki dyni. Warto jest zadbać również o produkty bogate w witaminę C, które pomogą przyswoić żelazo pochodzenia roślinnego.