Kurki pojawiają się w lasach już w lipcu i są jednym z tych gatunków grzybów, które ze względu na swój kolor i występowanie w grupie zbiera się dość przyjemnie.

Pieprznik jadalny, bo tak właśnie nazywają się kurki, jest źródłem witamin z grupy B, witaminy D oraz składników mineralnych: żelaza, potasu, cynku, miedzi oraz manganu.
Co ważne, kurki są również źródłem aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm człowieka nie jest w stanie wytworzyć sam. Jest to szczególnie ważne w diecie wegańskiej i wegetariańskiej, gdzie źródła białka są bardziej ograniczone.

Zupa kurkowa z soczewicą i batatem

Składniki (na 4 porcje):

– ok. 500 g kurek
– ok. 200 g (kubek) zielonej soczewicy
– 1 średniej wielkości batat
– 1 litr bulionu warzywnego
– 1 cebula szalotka
– 3 ząbki czosnku
– ½ łyżeczki tymianku
– sól i świeżo mielony pieprz do smaku
– 2 łyżki masła, oliwy z oliwek lub oleju kokosowego
– świeża natka pietruszki

Sposób przygotowania:

Soczewicę namaczamy przez min. 2-3 godziny (najlepiej zalać ją wodą poprzedniego wieczora i zostawić na noc). Kurki oczyszczamy, dokładnie płuczemy, a większe grzyby kroimy na pół lub w ćwiartki. Drobno kroimy cebulę, czosnek przeciskamy przez praskę lub bardzo drobno siekamy. Batata obieramy i kroimy w średniej wielkości kostkę. W sporym rondlu rozgrzewamy tłuszcz i dodajemy przygotowaną wcześniej cebulę, czosnek, batata oraz tymianek – wszystko rumienimy na małym ogniu przez ok. 3 minuty. Dodajemy kurki i mieszając co jakiś czas, blanszujemy całość jeszcze ok. 5 minut. Soczewicę odcedzamy z wody, płuczemy i dodajemy do garnka. Całość zalewamy bulionem, doprowadzamy do wrzenia, a następnie gotujemy na małym ogniu pod przykryciem przez ok. 20 minut. Zupę doprawiamy solą i świeżo mielonym pieprzem. Podajemy z pietruszką oraz, opcjonalnie, ze startym serem – np. Grana Padano.

kremowa-zupa-z-kurek-2